0884 72 45 02  ivanova.profiassist
profiasist
Назад
КАК ДА ЗАПАЗИМ ПАМЕТТА И МОЗЪКА СВЕЖИ ДО СТАРИНИ

КАК ДА ЗАПАЗИМ ПАМЕТТА И МОЗЪКА СВЕЖИ ДО СТАРИНИ

02.05.2018

Интервю с д-р Силвия Андонова, невролог, УМБАЛ „Александровска”

 

Д-р Андонова, как стресът се отразява на паметта?
Стресът може да ни накара да проявим най-доброто от себе си понякога. Но ако напрежението е прекалено голямо и трае месеци наред, може да наруши концентрацията, съня. Появява се раздразнителност, постоянна умора, чувство за липса на време, за невъзможност за справяне със задълженията, потиснатост, а това довежда и до забравяне. Например човек си казва: Не съм сигурен дали заключих вратата. Изключих ли ютията? Какво трябваше да си купя от магазина? 

 

Естествено много важна е възрастта. Ако човек е на 30-40 години това, че забравя, не е притеснително. Най-вероятно се дължи просто на претовареното ежедневие или стресa. Много често се стига до т.нар. бърнаут синдром, при който има натрупване на стрес във времето и невъзможност за справяне с него. Но това е т.нар. доброкачествено забравяне. Дали е такова може да се провери лесно - като човек се наспи, вземе си отпуск, почине си, пътува, зареди се с положителни емоции, отдели се от рутината. 

 

Една от най-важните стъпки за справяне със стреса е спортът. Редовните упражнения са полезни. Ако почивката и отпуската не помагат, а симптомите продължат повече от месец, особено ако човек е над 60 години и трудно се справя с организирането на ежедневните дейности, то тогава посещението при невролог е задължително. Между 55 и 60 години болните с деменция са 2-3 на сто от хората, но между 65 и 85 години са над 30%. Половината от тях са с болестта на Алцхаймер.

 

Интересното е, че при тази болест човек няма никакви симптоми с години. Тя може да „тлее“ 7-8 години преди да започнат каквито и да било признаци. В началото се появява от време на време забравяне или човек се обърква за кратко, което не нарушава драстично живота му. По-късно болестният процес напредва. Това е така, защото мозъкът има големи компенсаторни възможности и едва, когато загинат 60-70 на сто от клетките, тогава вече започват видимите симптоми.

 

Кога да се търси специализирана помощ?
Важно е да познаваме симптомите, свързани с начални признаци на деменция. Те будят притеснение и изискват преглед и изследвания. Това са: умората от общуването с двама души едновременно (човек усеща, че не може да обработва потокa от информация от различни източници и започва да отказва да ходи на събития с много хора); нежеланието да посещава нови места и дестинации (това го напряга); трудно му е да си подреди дори багажа преди пътуване; много бавно заучава нова информация - често това се забелязва, когато си смени джиесема или компютъра.

 

Паметта и мозъкът може да се запазят свежи до старини

 

Характерно е, че отслабва кратковременната памет – настъпват проблеми с концентрацията, с извършването на познати задачи, с приема на лекарства по график, с организацията във всекидневието.

 

Как изложените на стрес и натоварване могат да запазят когнитивните си функции?
При всички положения на първо място е най-добре човек да има социални контакти. Да поддържа връзка със старите приятели, но и да намира нови. Колкото повече работа създаваме на мозъка, толкова по-активен е той.

 

Нека намираме време за неща, които стимулират фантазията. Четеното е най-добрият фитнес за мозъка. Полезни са креативни занимания като рисуване, моделиране, учене на езици, както и математическите задачи, решаването на судоку, кръстословици, свирене на инструмент.

 

Човек трябва да започне да се грижи за мозъка си в по-ранна възраст и да го натоварва. Продължителното учене, висшето образование също предпазват от паметови нарушения.
Най-важната част от мозъка е челният дял, той е центърът на когницията. Творческите и мисловни дейности го стимулират.

 

Гледането на телевизия обаче не е стимул за мозъка. Тя ни дава готови картини, които не провокират въображението. Компютърните игри също не развиват когницията, човек напряга мозъка си само първия път, когато се опитва да разбере правилата. Всяко следващо повторение не го натоварва адекватно.

 

Известно е, че за мозъка е важно да сме физически активни. Упражненията, дори леките разходките (четири пъти седмично по половин час) са полезни.

 

Има значение и с какво се храним. В менюто трябва да са застъпени широко зеленчуците и плодовете, защото те осигуряват необходимото количество витамини и микроелементи. Всякакви ненаситени мастни киселини, каквито има в зехтина, мазните риби (скумрия, херинга), са много важни. Зехтинът съдържа линолова и олеинова киселина, витамин Е, фосфор - много ценни вещества за организма, които същевременно понижават холестерола. Фибрите можем да си набавим от ориза, зърнените храни. Най-полезни са пълнозърнестите.

 

За мозъка е важно да сме физически активни

 

Важно е всички съдови рискови фактори да бъдат контролирани – високо кръвно, захарен диабет, холестерол.

 

Полезно е червеното вино – по 1-2 чаши вечер. Кофеинът също. Една-две чаши силно кафе на денонощие намаляват отлагането на онези белтъци в мозъка, чието натрупване под формата на плаки предизвиква болестта на Алцхаймер.

 

 

Това са най-общо очертани правила за здравословен живот, които е добре да спазваме от млада възраст. Ако навреме променим начина си на живот в правилната посока, ще можем максимално дълго да съхраним мозъка си в добра форма.

 

Може ли вниманието, концентрацията да се подобрят с медикаменти?
Като цяло най-добра е профилактиката. Медикаменти, които могат да се вземат с цел превенция, са най-добрият вариант. Подобряването на микроциркулацията е изключително важно. В крайна сметка той се храни единствено с кръвта, която стига до него по кръвоносните съдове, със съдържащите се в нея кислород и глюкоза и няма резерви.

 

Мозъчната микроциркулация може да се подобри с гинко билобата в хранителната добавка „Гинкофол“. Той е стандартизиран препарат, съдържа точно определено количество на активни съставки. Има доказан невропротективен ефект, подобрява реологията (вискозитета) на кръвта, намалява оксидативния стрес и има изключително важна роля в протекцията на паметовите нарушения. Подходящ е както за лечение, така и за профилактика. 

 

Препаратът е подходящ за хора под стрес, за такива с динамична работа с максимално активирано внимание, както и за студенти, учещи за изпит. Дозата се определя от специалист, зависи дали се приема за профилактика или за лечение. Например 2 таблетки от 60 мг са идеални за превенция. За лечение може дозата да се увеличи. Добре е да се приема с месеци, за да може да се усети неговият ефект.  

 

Препоръчвам хората да си правят изследване на витамин B12 и фолиева киселина (витамин B9). Те имат отношение към когнитивните функции. Ако има недостиг, той може да се коригира с таблетки. Добре е да се приемат и ненаситени мастни киселини като Омега-3-6-9, особено в случаите, когато човек не успява да спазва средиземноморски тип диета (зърнени храни, плодове и зеленчуци, зехтин, риба, варива, вино).

 

Колкото по-рано се погрижи човек за мозъка си, толкова по-дълго ще му служи той вярно. Ако успее поне половината от времето, което полага за външния си вид, да отдели за мозъка си, би било чудесно. 

 

Всички положителни емоции са полезни за мозъка

 

Всички положителни емоции като любов, чувството да сме полезни и оценени от другите, са изключително важни, тъй като те подпомагат създаването на връзки между невроните. Животът ни е път, в който стрес и затруднения винаги има, но човек трябва да се радва дори и в тези моменти и да не спира да мечтае.

Източник:credoweb.bg

Кандидатурата Ви е изпратена успешно. Очаквайте да се свържем с Вас

Кратък формуляр за кандидатстване

Искате високоплатена работа?

Попълнете формуляра
Прикачи CV